Min filosofi om hemsidor

En hemsida måste fylla sitt syfte, d.v.s få besökaren att göra det du vill. Hemsidan ska vara enkel att navigera för besökare och så enkel att administrera att du som kund ska kunna uppdatera den själv.

Unik framsida – gemensam baksida. Designen bygger jag alltid från grunden för att just din hemsida ska kännas unik för besökaren. För att bygga hemsidan använder jag WordPress, som ser ut och fungerar likadant för dig som administratör oavsett hur framsidan ser ut – enkelt!

Användbar statistik – Du ska t.ex. kontinuerligt kunna se hur många besökare du haft, vart de kommit ifrån, hur länge de stannade och vilka sidor de besökte. Allt för att kunna förstå dina besökare och utveckla din hemsida därefter.

 


WordPress

WordPress är ett så kallat Content Management System (CMS), eller publiceringsverktyg, och är förmodligen världens mest använda med över 70 miljoner användare för bloggar och hemsidor. Jag använder alltid WordPress när jag bygger hemsidor.

Varför WordPress?

Några av många anledningar att använda WordPress till din hemsida:

WordPress är gratis och är så kallat Open Source, eller öppen källkod, vilket innebär att det är fritt fram att både använda och ändra WordPress hur man vill. Inga startkostnader för systemet.

WordPress har ett stort stöd världen runt och en gemenskap av utvecklare. Tack vare detta finns det fler än 2000 teman och 40000 plugins som också är gratis att använda, som alla förändrar och förlänger utseende och funktion av WordPress.

WordPress är enkelt att använda och lära sig, verktygen för att redigera en sida kan liknas vid Microsoft Word. Med WordPress är det enkelt att ha en hemsida.

wp-tools

WordPress är skalbart genom utveckling av teman och plugins. Du kan börja smått och sedan stegvis växa med WordPress i takt med att du själv växer.

 


Responsiv webbdesign

Vad är responsiv webbdesign?

I en värld där antalet mobila enheter skjuter i höjden och variationen av skärmstorlek följer efter är responsiv webbesign lösningen.

Responsiv webbdesign innebär att hemsidan anpassar innehållet beroende på vilken skärmstorlek besökaren har. Oavsett om man använder en laptop, surfplatta eller smartphone får man alltid en optimal upplevelse av hemsida – så slipper besökaren zooma in och ut för att kunna navigera.

Hur kan man se om en hemsida är responsiv?

Använder du en dator kan du enkelt testa att gradvis minska bredden av webbläsaren och se om innehållet anpassar sig eller inte.

Testa gärna här på denna sidan. Menyn ändrar sig t.ex. till en klickbar knapp samt text och bild anpassar sig till den mindre ytan. Om en hemsida inte är responsiv är innehållet fast och du får scrolla till höger och vänster för att se hela sidan.

 

Responsive

Google mobilvänlighetstest

Google har även ett mobilvänlighetstest som analyserar om en sida är mobilanpassad eller inte. Testa på din egen hemsida!

 


 

Google Analytics

Analytics

Google Analytics är ett kraftfullt verktyg för att analysera din hemsida, som också är gratis. Du kan t.ex. följa antal besökare och hur lång tid de spenderar på din sida, men även göra mer avancerade analyser där man t.ex. kan följa dina besökares flöde för att se hur de navigerar fram till en viss sida och var de lämnar.

Kunskapen du får genom Google Analytics hjälper dig på rätt väg med att anpassa din hemsida.

Google Analytics är även enkelt att använda tillsammans med AdWords där du kan skapa sökordsannonser, s k SEM (Search Engine Marketing).

 


Optimering

Är din hemsida långsam? En långsam hemsida kan vara anledningen till att dina kunder väljer att lämna. Att ha en snabb och optimerad hemsida är nyckeln till både besökare och sökmotorer. Det finns det några enkla sätt att ta reda på hur din hemsida fungerar.

Två verktyg jag ofta använder för webboptimering är GT Metrix och Pingdom Tools.

 

Optimering

GT Metrix

GT Metrix ger först en övergripande bild i form av två betyg, PageSpeed Score och YSlow Score. Nedan finns resultatet för denna sidan. Man får även info om hur lång tid sidan tog att ladda och hur stor den är.

Utöver dessa betyg följer en detaljerad lista med vad man skulle kunna göra för att förbättra och snabba upp sidan. Det är detta jag främst utgår från när jag gör webboptimering.

Pingdom Tools

Nedan finns ett exempel från Pingdom Tools som visar resultatet för amrendesign.se. Den säger att performance grade är 92 av 100, att sidan gör 34 serverförfrågningar, laddas på drygt 0,2 sekunder från Stockholm och är under 1 mb stor. Vid webboptimering brukar man t.ex. försöka minska antalet serverförfrågningar genom att kombinera olika filer till en.

Pingdom Tools är generellt bättre för hastighetstest för svenska sidor då de har en testserver i Stockholm.

pingdom

 

Testa gärna din egen sida med både GT Metrix och Pingdom Tools och hör av dig om du behöver hjälp med att tyda resultaten eller att optimera din hemsida.